Saturday, June 27, 2009

ayam oh ayam...

:tulisan ini mungkin lucu dibaca kerna bahasanya -yg kononnya puitis- sengaja aku mencari kelainan.tidak salah kan? hihi..bismillah:

sekarang mak dan ayahku berada di rumah abangku di shah alam.mereka menghantar kakakku yg ketiga dengan barang2nya yang amat banyak untuk praktikalnya di seremban nanti-kalau aku tidak silap :p-jarang sekali mak tiada jika aku lagi di rumah, cuma beberapa minggu di awal cuti sem sj yang ayahku tiada.dia pergi ke UPM Serdang, mengikuti kursus tentang kayu-ayahku awalnya lebih kepada bidang elektrik tapi harus mengikuti kursus ini sejak bekerja di kilang papan usai umur pencennya..baginya, ini kali pertama dia ikut cara pembelajaran yang sedemikian rupa: diajar oleh seorang pensyarah berpangkat Professor, di dewan yang punya puluhan atau mungkin ratusan pelajar.atau erti lainnya, pengalaman pertama ayah mengikuti kuliah seperti anak2nya di usia 59..lihat, usia bukan penghalang =)

oh, soal ayam seperti di tajuk yg kutulis..haha, sebenarnya sungguh lucu.aku ditugaskan untuk beberapa perkara- "na, nanti goreng ikan...masak nasi..basuhkan baju mak(mujur punya mesin basuh)..bagi makan ayam..tutup semua tingkap, kunci rumah sebelum tidur..pergi sekolah bibah esok utk ambil kad kemajuan.." dan banyak lagi pesanan mak sebelum kereta bergerak semalam.mahu sj aku tulis semua dalam satu senarai yg pjg.huhu...jadi, aku perlu urus ayam2 itu..mak sempat ajar aku bgmn tutup reban.penat menunggu dua ekor ayam yg nakal, membuat kami termangu2 menunggu mereka masuk ke reban sedang yg lain sudah pun di dalam..
oh, terlupa pula. selingan berita:

"2 ditemui mati dipercayai lemas ekoran air yang terlalu banyak dan mereka gagal berenang.masa kejadian dianggar tengahari.mangsa ditemui oleh seorang remaja lelaki berusia 19thn..."kejadian berlaku di reban ayam belakng rumahku! adeh.dan 2 ekor bangkai anak ayam yg sungguh kasihan itu sudah ditanam adikku itu setelah aku mendesaknya.haha..kesian sungguh si anak ayam, haus barangkali..tapi mungkin terjatuh dan gagal naik semula.ish3..

lucu aku rasa bila melihat ayam2 itu beratur menaiki reban masing2..sungguh tahu diri bahawa hari sudah malam dan perlu pulang-kecuali 2 ekor yg nakal tadi, penat menunggu hingga azan maghrib..ish.dan pagi ini.lucu melihat mereka tidak sabar2 mahu keluar! seperti aku bakal diterkam usai pintu dibuka! sedikit takut-mereka punya paruh dan cakar okay.. -haha
mungkin aku agak lewat membukanya, semua sudah menanti tanpa sabar dan saat pintu dibuka, nah, seekor demi seekor keluar..menuruni tangga reban yg ayahku buat.-terfikir sebentar, kenapa istilah ibu dan anak ayam dikait dengan pelacur? entah.

seperti diduga, ayam2 ini amat lapar-tidak pernah tidak, haha-jadi aku mengambil balang makanan mereka dan menaburnya di tanah, di bekas2 makanan mereka..tiba2 aaa! seekor yg rakus melompat ke atas reban disebelahku dan hampir terkena bahuku! dia ingin patuk makanan langsung dari balang yg aku letak disitu! huh, sungguh tidak penyabar! hahahahahha...

ok la, aku perlu siapkan nasi goreng.kuali2 dan periuk perlu dibasuh.kuah basi itu mungkin jadi jamuan ayam petang nanti-lupa untuk menyimpannya malam td!! adeh-
perlu bersiap utk ke SMK Pdg Midin bagi mengambil kad kemajuan adikku..

No comments: